Erasmus + „eSzkoła” – job shadowing

W ramach programu  Erasmus + „eSzkoła” grupa naszych nauczycieli uczestniczyła w wyjazdach zagranicznych, by obserwować pracę nauczycieli między innymi w Hiszpanii ( maj 2018). Chcemy przybliżyć wszystkim na czym polega taki wyjazd oraz zachęcić do uczestnictwa nauczycieli w kolejnych projektach, bo warto. 

Przez tydzień miałyśmy okazję obserwować pracę nauczycieli i uczniów w publicznej szkole podstawowej w Hiszpanii. Była to niewielka, kameralna szkoła w prowincji San Bartolome, w gminie Orihuela. Wymiana tego rodzaju nosi nazwę job shadowing i opiera się na obserwacji pracy zagranicznej szkoły partnerskiej. Cały projekt miał na celu dzielenie się dobrymi praktykami, poznawanie nowych metod pracy oraz wpływać na szeroko rozumiany rozwój zawodowy uczestniczącej w nim osoby. Job shadowing umożliwił nam obserwację realnej pracy nauczycieli i wszystkich pozostałych osób pracujących w placówce zagranicznej. Mogłyśmy dzięki temu poznać lepiej kulturę organizacyjną i dostrzec różne rozwiązania i inne sposoby radzenia sobie z omawianymi zagadnieniami. 

Uczestnictwo w programie Erasmus+ pozwoliło nam przeanalizować proces nauczania w naszych klasach i porównać wiele jego elementów. Dzięki tego typu doświadczeniom można spojrzeć na swoją pracę z innej perspektywy i zwrócić uwagę na to, co robimy dobrze i z czego możemy być dumni, a co powinniśmy jeszcze poprawić. 

Podczas pobytu w szkole w San Bartolome obserwowałyśmy między innymi zajęcia z matematyki, które były niezwykle interesujące. Nauczyciel prowadzący w praktyczny sposób wyjaśnił uczniom układy przestrzenne figur geometrycznych. Dzieci miały za zadanie „umeblować” przestrzeń domu, biorąc pod uwagę różną perspektywę oglądanego mieszkania. 

Bardzo pozytywne wrażenie wywarły na nas liczne aplikacje, które w swojej pracy wykorzystywali nauczyciele. Część z nich z łatwością można stosować w naszej szkole. Aplikacja Class Dojo, umożliwia zbieranie punktów na przykład za przygotowanie się do lekcji oraz właściwe zachowanie. Poza tym, godna polecenia zarówno dla młodszych dzieci, jaki starszych klas jest aplikacja Plickers, która za pomocą specjalnego kodu, przyporządkowanego do danego ucznia, pozwala udzielić uczniom odpowiedzi na zadane testowe pytania. Kody te są skanowane za pomocą telefonu, przez co odpowiedzi są automatycznie zapisywane na utworzonym przez nauczyciela koncie.  Wszystkie te aplikacje mogą być obsługiwane przez smartfona, co niezwykle ułatwia ich użytkowanie i ewentualną zmianę parametrów. 

Bardzo ciekawym pomysłem była również stworzona przez dzieci ,,Księga klasy”.  Polecamy ją przede wszystkim na początek roku szkolnego dla klas pierwszych. Wszystkie strony takiej księgi były przygotowane i zaprojektowane przez każdego ucznia w klasie. Wykonywali je w domu wraz z rodzicami. Dzieci zapełniały strony informacjami o sobie tak, aby inni uczniowie po przeczytaniu wszystkich zamieszczonych informacji mogli lepiej się poznać. Można tam znaleźć informacje o członkach rodziny, hobby, zwierzętach w domu czy ulubionych potrawach. To świetny sposób na zaklimatyzowanie się w szkole nowych uczniów, zwłaszcza w młodszych klasach.

Podobało nam się jeszcze wiele rzeczy, jak na przykład dostępność bez ograniczeń do ksero (również kolorowego), materiałów plastycznych (w ogromnej ilości i zróżnicowanych). Zazdrościmy troszeczkę nauczycieli wspomagających w klasach. Inną ciekawostką może być fakt, że rodzice nie wchodzą na teren szkoły, doprowadzają dzieci do bramy.

Wymiana międzynarodowa to także doskonały sposób na poznanie kultury innego państwa. Hiszpania dała się poznać od swojej najlepszej strony, pełnej radości, optymizmu, pięknej pogody, gościnnych mieszkańców i wspaniałej kuchni. To niezaprzeczalna okazja aby nawiązać nowe kontakty oraz zaczerpnąć atmosfery południowej Europy.       Daria i Viola