Diagnoza w zakresie kompetencji nowych technologii

Szkoła Podstawowa nr 61 na podstawie analiz działalności nauczycielskiej, zdiagnozowała braki w zakresie kompetencji nauczycieli do stosowania nowych technologii, niską świadomość zasad bezpieczeństwa i bycia w sieci wśród uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli, okazjonalne i nie zawsze celowe korzystanie z zasobów multimedialnych szkoły, niemal całkowity brak wykorzystania przez nauczycieli podczas lekcji uczniowskiego sprzętu mobilnego. Nauczyciele pragną wyjść naprzeciw potrzebom uczniów w zakresie TIK i dlatego chcą włączyć do edukacji dostępne narzędzia multimedialne i aplikacje internetowe. Brakuje im jednak wiedzy i kompetencji w tym obszarze. Uznano, że konieczne jest przystąpienie szkoły
do kolejnego projektu KA1. Dodatkowo, komunikowanie się w globalnej wiosce wymaga znajomości języków obcych, dlatego chcemy motywować do ich uczenia się uczniów i nauczycieli. (wiecej)

Erasmus+ w naszej szkole

Dzięki staraniom dyrekcji szkoły oraz zainteresowanych nauczycieli nasza szkoła bierze udział w projekcie unijnym Erasmus +, który jest realizowany w ramach akcji KA1 „Mobilność kadry edukacji szkolnej” w obszarze edukacji szkolnej. Projekt ten ma na celu poprawę jakości pracy placówki oświatowej osiąganą przez udział jej pracowników w mobilnościach zagranicznych takich jak kursy i szkolenia, w trakcie których podnoszą oni własne kompetencje zawodowe.
Projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Agencję Narodową zajmującą się programem Erasmus+. Warto zaznaczyć, ze jesteśmy jedną z dwóch szkół we Wrocławiu, która otrzymała dofinansowanie w ramach tego programu.
Jednym z celów udziału w programie Erazmus+  jest otworzenie się na współpracę międzynarodową z krajami europejskimi. W związku z tym w niedługim czasie niektórzy uczniowie z naszej szkoły będą brali udział w projektach eTweeningu.

Wyjazd styczeń 2015

16 stycznia czterech nauczycieli wyruszyło do Wielkiej Brytanii na kurs języka angielskiego. Naszym miejscem docelowym była miejscowość  Bournemounth, która leży nad Kanałem La Manche. Miejsce to zachwyciło nas urokliwą roślinnością, której się nie spodziewaliśmy się o tej porze roku. Jest to miasto turystyczne z pięknym molo i szeroką plażą. Byliśmy mile zaskoczeni otwartością i życzliwością mieszkańców Bournemounth, którzy chętnie służyli swoją pomocą w różnych sytuacjach. Zapewne są oni przyzwyczajeni do cudzoziemców, gdyż w mieście działają dwa uniwersytety i wiele szkół językowych.
Nasz kurs językowy odbywał się w Richard Language College, w którym uczą się języka angielskiego studenci z całego świata. Zajęcia odbywały się na różnych poziomach i w małych zespołach, od poniedziałku do piątku. Wykładowcy byli bardzo bezpośredni, cierpliwi i wyrozumiali z dużym poczuciem humoru, co sprzyjało przyjaznej atmosferze i przełamaniu bariery językowej. Na zajęciach mówiliśmy wyłącznie po angielsku, niemile widziane było używanie słowników. W niektóre popołudnia  College organizował dla chętnych studentów dodatkowe zajęcia. My skorzystaliśmy z konwersacji w grupach międzynarodowych oraz wycieczce do Londynu i pobliskiej miejscowości Pool.
W czasie dwutygodniowego pobytu  w Bournemounth byliśmy zakwaterowani u rodzin angielskich, co sprzyjało podnoszeniu naszych umiejętności językowych. Mieliśmy okazję poznać zwyczaje, kulturę i kuchnię angielską.
Pobyt w Wielkiej Brytanii przyczynił się z pewnością do przełamania bariery komunikowania się w obcym języku, wróciliśmy zadowoleni i bogatsi o moc wrażeń. Z niecierpliwością czekamy na kolejny wyjazd w lipcu. Wówczas czeka nas kurs językowy oraz obserwacje zajęć w angielskich szkołach. Zachęcamy innych do brania udziału w podobnych przedsięwzięciach.

            

Wyjazd lipiec 2015

Na początku lipca 2015 roku ta sama czwórka nauczycieli wyruszyła w kolejną podróż do Bournemounth w Anglii by dalej rozwijać swoje umiejętności  językowe oraz by obserwować jak funkcjonuje angielska szkoła. W czasie tego wyjazdu dołączył do nas jeszcze nauczyciel świetlicy, który jako  jedyny podnosił swoje kwalifikacje w innej miejscowości – Brighton.
Tak jaki i poprzednim razem mieliśmy obowiązki ale i czas na przyjemności.  Pierwszy tydzień spędziliśmy kontynuując kurs językowy w Richard Language School. Znów byliśmy w różnych grupach i na różnych poziomach. Ponownie mieliśmy okazję zetknąć się z wielokulturowością i nawiązać nowe kontakty. Po tygodniu intensywnych zajęć  językowych nadszedł czas na weekendowy relaks. Pojechaliśmy na wycieczkę do Oxfordu i Windsoru. Miejscowości urzekły nas swoją architekturą  i przyjazną atmosferą .  Miło było spędzić chociaż krótkie chwile w ulubionych miejscach królowej Elżbiety oraz przejść się uliczkami po których spacerują studenci z całego świata. Duże wrażenie zrobił na nas pobyt w pałacu, w którym kręcono sceny do filmu Harry Potter.
Drugi tydzień spędziliśmy w angielskich szkołach podstawowych obserwując  i uczestnicząc w zajęciach lekcyjnych i uroczystościach.
Szkoły z zewnątrz robą bardzo dobre wrażenie - z każdej sali jest wyjście bezpośrednio na podwórko, gdzie znajduje się potężny plac zabaw. Otoczenie szkoły jest bardzo zielone. Przestrzeń szkolna  jest bardzo przyjazna uczniom. W głównym holu szkoły jest otwarta biblioteka, gdzie uczniowie mogą czytać książki i skorzystać z komputera. Każdą grupę uczniów prowadzi nauczyciel główny, który jest wspomagany przez nauczyciela asystenta.  Sale lekcyjne są wyposażone w komputery i rzutniki. Ściany są wypełnione pracami  uczniów. Stoliki są zawsze ustawione do pracy w grupach. Klasy liczą około 25- uczniów. To co nas najbardziej zadziwiło to dyscyplina podczas przejścia z sali lekcyjnej do auli szkoły. Dzieci przechodzą tam w idealnej ciszy, i siadają na podłodze w idealnych rzędach. Apel powoduje wyciszenie, nauczyciele prowadzący apel nie używają mikrofonów. Uczniowie przez cały czas trwania apelu siedzą cicho, nikt nie rozmawia, nie wierci się , nie dokucza innym – jak oni to robią ?
W czasie letniego  pobytu  w Bournemounth i Brighton byliśmy jak poprzednio zakwaterowani u rodzin angielskich, co sprzyjało podnoszeniu naszych umiejętności językowych. Mieliśmy okazję poznać zwyczaje, kulturę i kuchnię angielską.
Wyjazd dał nam także okazję do przemyślenia i porównania systemów edukacyjnych Polski i Wielkiej Brytanii. Angielski system edukacyjny i przyjęte rozwiązania są ciekawe i dobrze funkcjonują. Niektóre z nich można wykorzystać  w polskiej szkole w celu  usprawnienia  bieżącej pracy ucznia i nauczyciela.
Dzięki pobytowi w Anglii zwiększyliśmy pewność siebie w zakresie kompetencji językowych, poznaliśmy jak funkcjonuje angielska szkoła, wielu ciekawych ludzi oraz inną kulturę. Dał nam również możliwość zwiedzania  nowych miejsca. Z pewnością udział w projekcie Erasmus+ możemy wpisać do udanych przedsięwzięć zawodowych jak i osobistych. Polecamy!