Nasza szkolna biblioteka

Biblioteka szkolna jest pracownią multimedialną, wyposażoną oprócz księgozbioru, w 12 stanowisk komputerowych.

Godziny pracy biblioteki:
Poniedziałek   8:00 -  11:00
Środa            8:00  - 15:00
Czwartek        8:00 -  14:00

W dniu 23.03.17r. , po prawie dwumiesięcznym remoncie, swoje podwoje otworzyła biblioteka szkolna. Uczniowie z niecierpliwością czekali na jej otwarcie i gdy nadszedł ten dzień tłumnie odwiedzali bibliotekę. Każdy , kto odwiedził w tym dniu bibliotekę otrzymał zakładkę do książki.
Biblioteka wzbogaciła się o nowe zbiory- w ramach programu „Narodowy Program  Rozwoju Czytelnictwa” zakupiono do biblioteki 861 nowych książek. Są to współczesne, ciekawe książki, często wybierane przez samych uczniów.

Pani bibliotekarka życzy wszystkim czytelnikom wspaniałej lektury.

W naszej bibliotece.

Głośne czytanie – zapomniane dobrodziejstwo

Od wielu lat pracuję w bibliotece szkolnej Szkoły Podstawowej nr 61 we Wrocławiu przy ul. Skarbowców. Od zawsze zabiegałam, aby systematycznie powiększać zasoby biblioteki o nowości wydawnicze, ale środki były mizerne i bazowałam na starym księgozbiorze jeszcze z lat 70-tych i 80-tych. Książki zarastały kurzem, bo dzieci nie chcą czytać „staroci”. Trochę pomagała mi w zakupach Rada Osiedla Krzyki –Partynice , choć ich możliwości finansowe nie są duże, a muszą dofinansować kilka szkół. Za wszystko jestem im bardzo wdzięczna. Od ubiegłego roku szkolnego wiele zmieniło się na lepsze.

O wadze czytania i jego wpływu na rozwój intelektualny dzieci mówi się od wielu lat, jednak dopiero niedawno za słowami poszły czyny. Powstały programy MEN pomagające w rozwoju czytelnictwa wśród uczniów, za którymi idą pieniądze na książki. W ubiegłym roku był to projekt „Książki naszych marzeń”, a tym roku jest to rządowy program „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”. W ramach tego programu szkoła otrzyma dotację na nowości wydawnicze do biblioteki szkolnej.

Już w ubiegłym roku szkolnym zakupiłam do biblioteki wiele interesujących książek, które wybierali sami uczniowie. To oni wskazywali co chcą czytać. Najbardziej popularne są obecnie książki z gatunku fantazy, które przenoszą nas w wyimaginowany świat wieków średnich lub bliżej nieokreśloną przyszłość. Wzbogaciłam też księgozbiór o książki poruszające bardzo wrażliwe sfery jak odrzucenie rówieśnicze, agresja wśród dzieci i młodzieży, nieumiejętność odmawiania, kiedy jest to konieczne (asertywność).
Mamy jako nauczyciele na czym pracować, mogę też proponować uczniom ciekawe zajęcia czytelnicze. W ubiegłym roku wprowadziłam akcję „Czytanie na dywanie”, w ramach której czytam dzieciom młodszym  książki o tematyce społecznej - o tolerancji, życzliwości, pomocy słabszym,  asertywności czyli umiejętności odmowy.
W obecnym roku szkolnym prowadzę zajęcia czytelniczo-bilioterapeutyczne, na których poruszamy wymienione wcześniej tematy .
Od ubiegłego roku  mamy zauważalny wzrost czytelnictwa w szkole, który związany jest z ciekawą ofertą czytelniczą, a w konkursach czytelniczych uczniowie chętniej biorą udział.
   Korzyści z codziennego czytania to:
Ogromny wpływ na rozwój emocjonalny, umysłowy, moralny i społeczny!
To regularne zaspokajanie potrzeb emocjonalnych, czasu, uwagi, budowanie mocnej więzi, a to przecież warunek zdrowego rozwoju i odporność emocjonalna na przyszłość, objaśnianie świata, relacji międzyludzkich, norm obowiązujących w życiu.


„Codzienne czytanie dzieciom i radykalne
   ograniczenie mediów wizualnych
  jest najlepszą inwestycją w ich przyszłość”
                                       J. Trelease 


Na zakończenie jeszcze kilka fragmentów z broszury wydanej przez Fundację „Cała  Polska czyta dzieciom”:

Od kiedy zacząć czytać małemu dziecku? OD POCZĄTKU…

  • Mózg dziecka jest najbardziej wrażliwy na brzmienie i strukturę języka przez pierwsze tygodnie, miesiące i lata życia,
  • Dziecko nie od razu rozumie język dosłownie, ale osłuchuje się, rejestruje i wkrótce rozróżnia jego melodię, rytm i gramatykę.
  • Odbiera pozytywne emocje płynące z głośnego czytania, jest blisko rodzica, kojarzy jego głos, zaczyna kojarzyć czytanie z bezpieczeństwem, miłym kontaktem i przyjemnością.

Dlaczego czytać, czy nie wystarczy mówić?

  • Poprzez czytanie wprowadzamy bogatsze słownictwo, prawidłową i bardziej rozbudowaną składnię, środki stylistyczne – często obce potocznemu językowi, np. ładne określenia, metafory, porównania,
  • Jest to etap przygotowujący dziecko do sprawnego używania języka I rozbudzający jego miłość do czytania.


 Elżbieta Motwicka –Wesoły
 bibliotekarka z SP 61

Bookcrossing

BOOKCROSSING jest inaczej nazywany „ uwalnianiem książek”, to wirtualna biblioteka, bez ścian, półek, kart czytelnika. Polega na zostawianiu przeczytanych książek w miejscach publicznych ( park, ławka, tramwaj) oraz w miejscach do tego przeznaczonych po to, by znalazca mógł je przeczytać i przekazać dalej. Akcja ma na celu podniesienie poziomu czytelnictwa. Bookcrossing daje szansę tym, których nie stać na zakup wymarzonej pozycji literackiej, samotnikom i nieśmiałym ułatwia nawiązywanie kontaktów.
Bookcrossingerzy twierdzą, że książki nie lubią być więzione w domu na półkach, wolą krążyć z rąk do rąk i być czytane. Przed wakacjami we Wrocławiu nastąpiło otwarcie dwóch pierwszych skrzyneczek bookcrossingowych. Pierwsza stanęła we wrocławskim Rynku, druga przy Pergoli. W październiku otwarto  kolejne - przy Dworcu PKP i w Ogrodzie Botanicznym. Nasza szkoła podjęła się opieki nad skrzyneczką bookcrossingową w ogrodzie botanicznym w miesiącu maju ,ale najpierw otworzymy własną ławeczkę bajkową w miesiącu kwietniu.

Zapraszamy do współpracy uczniów, rodziców i nauczycieli.
Uwalniaj z nami książki!